دانشگاه شهید باهنر کرمان
توسعه و سرمایه
2008-2428
2645-3606
3
1
2010
06
08
رابطه بین خالص داراییهای عملیاتی و بازده آینده سهام
7
29
FA
دکتر موسی
بزرگ اصل
استادیار حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
bozorgaslm@gmail.com
یحیی
شیری
مربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صحنه، کرمانشاه، ایران.
10.22103/jdc.2010.1913
<strong>هدف سرمایهگذاری در هر دارایی و یا مؤسسهای علاوه بر حفظ سرمایه، کسب بازده است که در این راستا پیشبینی بازده برای سرمایهگذاران بالقوه، بالفعل و تحلیلگران مالی از اهمیت زیادی برخوردار است. این تحقیق، روشی جدید برای تجزیه و تحلیل و پیشبینی بازده سهام ارائه کرده است. در این روش از متغیرخالص داراییهای عملیاتی مطرح شده توسط سلوان در سال 1996 به عنوان متغیری جدید برای پیشبینی بازده سهام استفاده شده است. این تحقیق رابطه بین متغیرخالص داراییهای عملیاتی با بازده غیرعادی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را مورد بررسی قرار داده است تا در صورت وجود رابطهای معنادار بتوان از نتایج این تحقیق برای پیش بینی بازده سهام استفاده کرد. به همین منظور از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان جامعه آماری، تعداد 95 شرکت واجد شرایط برای تحقیق انتخاب شد. </strong><strong>یافتههای اجرای آزمون</strong>F<strong> </strong><strong>و تحلیل رگرسیون</strong><strong> در این تحقیق نشان داد که رابطه معنیداری بین خالص داراییهای عملیاتی و بازده غیرعادی سهام وجود ندارد؛ به عبارت دیگر اطلاعات مندرج در ترازنامه در تصمیم گیری سرمایهگذاران برای تعیین بازده سهام و در نتیجه کسب بازده غیرعادی تأثیری ندارد و یا ترازنامه فاقد محتوای اطلاعاتی است. </strong><strong></strong>
خالص داراییهای عملیاتی,خالص داراییهای عملیاتی جاری,خالص داراییهای عملیاتی غیرجاری,بازده غیرعادی
https://jdc.uk.ac.ir/article_1913.html
https://jdc.uk.ac.ir/article_1913_eefdb6e22923287fbcbe8707bc919cdd.pdf
دانشگاه شهید باهنر کرمان
توسعه و سرمایه
2008-2428
2645-3606
3
1
2010
06
08
رابطه برخی از ابزارهای حاکمیت شرکتی و نقدشوندگی سهام
31
59
FA
دکتر حسین
اعتمادی
دانشیار حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
etemadih@modares.ac.ir
امیر
رسائیان
کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.
حسین
کردتبار
کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.
10.22103/jdc.2010.1914
<strong>حاکمیت شرکتی از عوامل مهم اثرگذار بر اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام شرکتها است. اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام نیز از مهمترین معیارهای نقدشوندگی سهام شرکتها به شمار میرود. برخی از پژوهشهای خارجی صورت گرفته بیانگر این است که افزایش کیفیت حاکمیت شرکتی سبب کاهش اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام و در نتیجه افزایش نقدشوندگی سهام شرکتها میگردد. در ایران تحقیقات چندانی در مورد رابطه ابزارهای حاکمیت شرکتی و نقدشوندگی سهام صورت نگرفته است؛ لذا هدف اصلی این مقاله بررسی رابطۀ ابزارهای حاکمیت شرکتی شامل درصد اعضای غیرموظف هیأت مدیره و درصد سرمایهگذاران نهادی به عنوان متغیرهای مستقل و اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان متغیر وابسته، در بورس اوراق بهادار تهران است. در راستای این هدف، اطلاعات پنجساله (85-81) صد و یازده شرکت، مورد مطالعه قرار گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- همبستگی است. برای آزمون فرضیهها از رگرسیون چند متغیره با استفاده از دادههای مقطعی و دادههای ترکیبی استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آنست که بین ابزارهای حاکمیت شرکتی و نقدشوندگی سهام در بورس اوراق بهادار تهران، رابطه معنیداری وجود ندارد.</strong>
حاکمیت شرکتی,نقدشوندگی سهام,اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام,عدم تقارن اطلاعات
https://jdc.uk.ac.ir/article_1914.html
https://jdc.uk.ac.ir/article_1914_90a336e5732754fb4084cdf79b9e65e3.pdf
دانشگاه شهید باهنر کرمان
توسعه و سرمایه
2008-2428
2645-3606
3
1
2010
06
08
بررسی و ارزیابی الگوهای قیمت گذاری سهام در بورس اوراق بهادار تهران
61
82
FA
دکتر امید
پورحیدری
دانشیار حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
opourheidari@uk.ac.ir
امین
اکبری
کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
10.22103/jdc.2010.1915
<strong>در دنیای امروز با گسترش خصوصی سازی و روی آوردن به سمت خرید و فروش سهام نیاز به تحقیقات گسترده در حوزه مالی و حسابداری احساس میشود. یکی از این حوزههای مهم، مطالعات مربوط به قیمتگذاری سهام و تعیین متغیرهای تاثیرگذار در تعیین قیمت سهام است. این تحقیق با هدف آزمون الگوهای مختلف قیمتگذاری سهام مبتنی بر متغیرهای بنیادی در محیط اقتصادی ایران انجام شده است و سعی دارد از طریق آزمون چندین الگوی قیمتگذاری سهام، هم به شناسایی متغیرهای بنیادی و هم به معرفی الگویی به منظور قیمتگذاری سهام بپردازد که بیشترین نقش را در تبیین قیمت سهام شرکتهای ایرانی دارند. برای آزمون الگوهای قیمتگذاری سهام، رگرسیون حداقل مربعات معمولی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که الگوی نسبت قیمت به ارزش دفتری </strong>(P/B) <strong>دارای بیشترین ضریب تعیین تعدیل شده است و به عنوان بهترین الگوی قیمتگذاری سهام در بین الگوهای مورد آزمون تعیین شده است.</strong>
متغیرهای بنیادی,قیمت سهام,الگوهای قیمت گذاری سهام,بورس اوراق بهادار تهران
https://jdc.uk.ac.ir/article_1915.html
https://jdc.uk.ac.ir/article_1915_c072510e8ebc599b254a50b9b0c8f53a.pdf
دانشگاه شهید باهنر کرمان
توسعه و سرمایه
2008-2428
2645-3606
3
1
2010
06
08
بررسی ارتباط ارزش افزوده اقتصادی و اندازه شرکت در صنعت خودرو و ساخت قطعات (شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)
83
105
FA
دکتر غلامرضا
سلیمانی امیری
استادیار حسابداری، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
gh_soleimany@yahoo.com
رویا
مرادخان نژاد
کارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
10.22103/jdc.2010.1917
<strong>در این مقاله ضمن معرفی و تشریح مفهوم ارزش افزوده اقتصادی به عنوان یک معیار ارزیابی عملکرد، نتایج بررسی ارتباط بین اندازه شرکت و عملکرد مبتنی بر</strong><strong> </strong>EVA<strong> ارائه شده است. اندازه شرکت بر اساس معیارهای جمع فروش، ارزش دفتری داراییها، ارزش بازار و تعداد کارکنان شرکت تعریف شده است. جامعه آماری این تحقیق دربرگیرنده تمام شرکتهای گروه صنعت خودرو و ساخت قطعات است که نام آنها در فهرست شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران درج شده و سهام آنها به صورت فعال مورد معامله قرار گرفته است. به منظور آزمون فرضیات، اطلاعات مورد نظر از 18 شرکت مشمول این تحقیق استخراج، و پس از محاسبات لازم، ارتباط متغیرها با کمک نرمافزار </strong>eviews<strong> تحلیل شده است. سه فرضیه رابطه فروش، ارزش دفتری داراییها و ارزش بازار با </strong>EVA<strong> از روش حداقل مربعات تلفیقی</strong>(Pooled Least Squares)<strong> و فرضیه تأثیر تعداد کارکنان بر </strong>EVA<strong> از روش تأثیرات ثابت تخمین زده شده است.</strong><strong> نتایج آزمون فرض</strong><strong>ی</strong><strong>ات تحق</strong><strong>ی</strong><strong>ق ارتباط مستق</strong><strong>ی</strong><strong>م </strong>EVA<strong> با فروش خالص، ارزش دفتری داراییها و ارزش بازار را تایید و ارتباط میان تعداد کارکنان و </strong>EVA<strong> را رد کرده است.</strong>
ارزش افزوده اقتصادی,سرمایه,سودخالص عملیاتی پس از کسر مالیات,نرخ هزینه سرمایه,اندازه شرکت
https://jdc.uk.ac.ir/article_1917.html
https://jdc.uk.ac.ir/article_1917_96cfc6bc5a98e0c78908a86e5e47bef6.pdf
دانشگاه شهید باهنر کرمان
توسعه و سرمایه
2008-2428
2645-3606
3
1
2010
06
08
به کارگیری الگوی ایجاد ارزش در صنعت لاستیک
107
131
FA
دکتر احمد
خدامیپور
استادیار حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
khodamipour@yahoo.com
اسماعیل
فرزانه کارگر
کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
10.22103/jdc.2010.1918
<strong> </strong><strong>عامل کلیدی موفقیت سازمان در به منظور دستیابی به سود بالقوهاش، شناخت ارتباط بین بهای تمام شده و ارزش ایجاد شده برای مشتریان است. هدف این تحقیق تعیین چگونگی شناسایی روابط بین بهای تمام شده یک محصول و ارزش از دیدگاه مشتری از طریق طرح و به کارگیری الگوی ایجاد ارزش (</strong><strong>VCM</strong><strong>) است. این تحقیق از نوع مطالعه موردی، و از روش پیمایشی استفاده شده است. در این تحقیق بر مبنای الگوی ایجاد ارزش، هزینههای شرکت برحسب ارزشافزا، فاقد ارزشافزوده ولی مورد نیاز و ضایعات طبقهبندی شده است. همچنین توازن بین میزان تمایل مشتری برای پرداخت در برابر دریافت مجموعه ویژگیهای ارزش محصول (ارزش) و بهای تمام شده</strong><strong></strong><strong>ای که شرکت برای فراهم کردن این خواستهها تحمل می</strong><strong></strong><strong>کند، ارزیابی و بر اساس این موازنه، ضرایب ارزش هر یک از ویژگیها محاسبه شده است. نتایج این تحقیق به مدیران در تعیین فعالیتهایی که برای توسعه مزایای رقابتی بایستی در کانون توجه قرار گیرد. به علاوه این مقاله در حالی که بخشی از ادبیات در حال پیدایش مدیریت هزینه استراتژیک است، دانش کنونی ارتباط بین بهای تمام شده و ارزش را نیز توسعه می</strong><strong></strong><strong>دهد.</strong>
ایجاد ارزش,مدیریت هزینه استراتژیک,رضایت مشتری,سود بالقوه
https://jdc.uk.ac.ir/article_1918.html
https://jdc.uk.ac.ir/article_1918_f5a7308a9095774cae08246e040a45af.pdf
دانشگاه شهید باهنر کرمان
توسعه و سرمایه
2008-2428
2645-3606
3
1
2010
06
08
بررسی عوامل مؤثر بر مصرف انرژی در بخش کشاورزی ایران
133
153
FA
دکتر محمدرضا
زارع مهرجردی
استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
مریم
ضیاءآبادی
کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
10.22103/jdc.2010.1919
<strong> </strong><strong>جهان امروز، جهان توسعه اقتصادی و صنعتی است. روند این توسعه در طول دهههای اخیر شتاب بیشتری گرفته است. انرژی به عنوان مهمترین کالای تجاری، که بیشترین سهم را در تجارت جهان دارد. برای فعالیتهای بشر از اهمیت فراوانی برخوردار است. ایران به عنوان کشوری رو به رشد و برخوردار از منابع انرژی غنی و گسترده و وجود مخازن بزرگ نفتی، معادن عظیم زیرزمینی و توان بالقوه انرژی یکی از مصداقهای الگوی رشد با فشار بر منابع طبیعی به شمار میرود. بخش کشاورزی نیز یکی از بخشهای مصرفکننده انرژی است. انرژی به عنوان نهاده مصرفی در بخش کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است. بررسی مصرف انرژی در بخش کشاورزی، نشان میدهد که طی سالهای مختلف همراه با افزایش تولید و ارزش افزوده مصرف انواع حاملهای انرژی شامل فراوردههای نفتی و برق، افزایش یافته است. بنابراین در این مطالعه ابتدا با شبکه عصبی مصنوعی ضرایب اهمیت عوامل مؤثر بر مصرف انرژی در بخش کشاورزی محاسبه شد. سپس با استفاده از الگوی خود توضیح برداری</strong> (VAR)<strong> مصرف انرژی در بخش کشاورزی پیشبینی شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که در هر دو روش شبکه عصبی و اقتصادسنجی متغیرهای شدت مصرف انرژی، سهم بخش کشاورزی در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی بر مصرف انرژی در این بخش تأثیر مثبت زیادی دارد. </strong>
انرژی در ایران,بخش کشاورزی,شبکه عصبی مصنوعی,الگوی خود توضیح برداری,رابطة انرژی و کشاورزی
https://jdc.uk.ac.ir/article_1919.html
https://jdc.uk.ac.ir/article_1919_2fdbe92ab472b4a3eb680cadfe8ad00f.pdf
دانشگاه شهید باهنر کرمان
توسعه و سرمایه
2008-2428
2645-3606
3
1
2010
06
08
بررسی تأثیر ویژگیهای شرکت بر ساختار سرمایه
155
176
FA
دکتر ابوالفضل
قدیری مقدم
استادیار حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
فاطمه
اسدیان
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد واحدمشهد، مشهد ایران.
10.22103/jdc.2010.1920
<strong> تصمیمیات مالی مختلف برای رفاه مالی و همچنین تداوم فعالیت شرکت ضروری است. یک تصمیم نادرست درباره ساختار مالی ممکن است به فشارهای مالی و سرانجام ورشکستگی منجر گردد. معمولاً مدیران، ساختار شرکتها را به گونهای تعیین کنند که ارزش شرکت، بیشینه شود. روشن است که موج تصمیمگیری مدیران مالی در زمینه روشهای تأمین منابع مالی شرکت، رهیافتی معین در تعدیل تصمیمات با توجه به مقتضیات محیط اقتصادی به شمار میرود محسوب میشود. و الگویی مناسب برای رونق و اثربخشی روزافزون تفکر حاکم بر عملکرد شرکت شمرده میشود. هدف این تحقیق بررسی تأثیر ویژگیهای شرکت (نسبت آنی، نسبت پوشش بهره، درصد رشد سود و اندازه شرکت) بر ساختار سرمایه است که آیا این موارد بر ساختار مالی شرکت تأثیری میگذارد. نتایج به مشخص میکند که رابطه معناداری بین نسبت آنی و نسبت پوشش بهره با نسبت بدهی (ساختار سرمایه) شرکت وجود دارد. روشی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته، روش قیاسی و استقرائی است. این تحقیق، کاربردی است که در آن از اطلاعات واقعی موجود و روشهای آماری برای اثبات فرضیهها استفاده شده است. نمونهها به روش تصادفی ساده در طی دوره زمانی 1381 تا 1385 انتخاب، و برای تحلیل دادهها از نرم افزار </strong>SPSS <strong>استفاده شده است.</strong><strong></strong>
نسبت آنی,نسبت پوشش بهره,درصد رشد سود,اندازه شرکت,نسبت بدهی,بورس اوراق بهادار تهران
https://jdc.uk.ac.ir/article_1920.html
https://jdc.uk.ac.ir/article_1920_63b63beed64f638bb0206d24ab101cb9.pdf