TY - JOUR ID - 3343 TI - بررسی تحلیلی میزان توجه به برخی مؤلفه‌های اقتصادی منتخب در کتب درسی منتخب دبستان در ایران JO - توسعه و سرمایه JA - JDC LA - fa SN - 2008-2428 AU - افقه, مرتضی AU - نورعلی زاده, لیلی AU - هاشمی, سید جلال AD - دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. AD - دانشجوی دکتری گروه اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. AD - استادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 7 IS - 1 SP - 27 EP - 47 KW - مؤلفه‌های اقتصادی منتخب KW - کتب منتخب دبستان KW - تحلیل محتوا KW - آنتروپی شانون DO - 10.22103/jdc.2022.18465.1170 N2 - هدف: هدف این مقاله بررسی و تبیین میزان توجه به مؤلفه‌های اقتصادی منتخب و تحلیل آن در محتوای کتب منتخب دبستان (شامل تحلیل محتوای اسنادی)، است. روش: روش انتخاب این مؤلفه‌ها بر اساس مبانی نظری اقتصاد کلاسیک در توصیف «انسان عقلایی» و همچنین نظریة انکلس در توصیف «انسان مدرن» تکوین یافته وشامل مهم‌ترین مؤلفه‌ها جهت دست یابی به توسعه یافتگی هستند. جامعه آماری شامل 10 جلد از کتب منتخب دبستان است و پایایی و روایی صوری آن از نظر متخصصان بررسی و تأیید شده است. داده‌های اسنادی کیفی با استفاده از شاخص‌های توصیفی در فرآیند آنتروپی شانون جهت رتبه بندی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها: یافته‌های نتایج حاصل از کلمه شماری پژوهش نشان داد که کتب منتخب دبستان تنها حدود 4/3% (7463 کلمه از 219069 کلمة موجود) از کل کلمات شمرده شده در این کتب به مؤلفه‌های اقتصادی منتخب، اختصاص یافته.  نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده از این پژوهش، حاکی از توجه اندک به مؤلفه‌های اقتصادی منتخب در کتب منتخب دبستان است. UR - https://jdc.uk.ac.ir/article_3343.html L1 - https://jdc.uk.ac.ir/article_3343_119bec85ed93d4bc02e0000d24e74db3.pdf ER -