The Impact of Information and Communication Technology on Improving Human Performance (Case Study: Asian Insurance Company)

Document Type : Research Paper

Author

M.A. Student of Information Technology, Farabi Institute of Higher Education, Karaj, Iran.

10.22103/jdc.2019.12585.1053

Abstract

Given the increasing importance of ICT and its important role in improving the performance of the organization's human resources, this issue is evaluated for the preparation, processing and maintenance of information with the aim of enhancing optimum quality. Therefore, the main issue of this study is to investigate the impact of information and communication technology on improving the performance of human resources in an insurance company. The purpose of this study was to investigate the impact of information and communication technology (ICT) on improving the performance of the Central Asian Insurance Staff. The research method is descriptive-survey. The statistical population of this research is Central Insurance Staff of Asian Insurance which 198 people were selected using Cochran formula and simple random sampling. Data gathering tool is a questionnaire to measure the impact of information and communication technology on human resource performance improvement. In this study, the independent variable is "Information and Communication Technology" and the dependent variable is "Improving Human Performance". Data analysis and analysis were done in two levels of descriptive and inferential statistics. The findings of the study confirm the positive and significant impact of information and communication technology on the improvement of staff performance. According to the results, information and communication technology in the components of feeling empowered (3.30), then feeling effective (3.20), meaningful feeling (3.16), sense of competence (01/01), respectively. 3) and trust (2.30) had a positive effect.

Keywords


اردلان، ا.، وفائی، ف.، جنابی، ش.، و الماسی، م. (1396). بررسی اثرات فناوری اطلاعات بر توانمند سازی شغلی کارکنان. فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی.
امیرکبیری، ع.، و فتحی ، ص. (1391). بررسی ارتباط ابعاد توانمندی روانشناختی با کارآفرینی درون سازمانی. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی .
بختیاری فایندری، م.، دیهیم، ج.، و فضائلی گاه ، ح. (1395). نقش فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت فراگیربر عملکرد و بهره وری سازمان‌ها. پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری.
بیگی نیا، ع.، الوانی ، س.، و گلشن، ا. (1390). بررسی اثر پذیرش فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان. دوماه نامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد.
دامغانیان، ح.، زارعی، ع.، و روزبان، ف. (1392). بررسی تأثیر تکنولوژی اطلاعات بر مدیریت دانش با میانجی گری توانمندسازی. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
دیهیم، ج.، بینش، م.، و معقول، ع. (1394). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش سازمانها. سومین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین. تهران.
ذبیحی، م.، و نیک پور ، و. (1393). بررسی نقش مدیریت استراتژیک در بهبود عملکرد نیروی انسانی. دومین همایش ملی رویکردی بر حسابداری، مدیریت و اقتصاد. رشت.
رجبی فرجاد، ح.، و پورهاشمی خشکناب، س. (1395). سنجش تأثیر فناوری اطلاعات بر بهره وری کارکنان. فصلنامة علمی -پژوهشی مدیریت منابع در نیروی انتظامی.
روشن، م.، و حافظ کمال ، ه. (1392). عوامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی. موسسه مطالعات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایـران.
زنگنه، م.، و مکوندی، ف. (1395). بررسی تأثیر احساس شایستگی در شغل بر انرژی سازمانی کارکنان. ششمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت و سومین کنفرانس کارآفرینی و نوآوری‌های باز. تهران.
صالحی صدقیانی، ج.، قربانی، ن.، و کروبی ، ا. (1394). بررسی تاثیرات بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات برتوانمندسازی کارکنان. دانشگاه آزاد اسلامی .
طاهرنژاد، ح.، و سلیمانی ، م. (1393). نقش فناوری اطلاعات در توانمند سازی کارکنان. اولین کنفرانس ملی جایگاه مدیریت و حسابداری در دنیای نوین کسب و کار، اقتصاد و فرهنگ. تهران.
غفاری، س.، زکیانی، ش.، و رضایی، ز. (1396). بررسی تاثیرات فناوری اطلاعات بر توانمندسازی کارکنان. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران.
فارسیجانی، ح.، فرضیپور صائن، ر.، و ترابی پور، س. (1390). تبین بررسی نقش فناوری اطلاعات بر عملکرد مدیریت زنجیره سرد در سازمانهای کلاس جهانی. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
فرازمند، ح.، مشایخ، م.، و حسامی ، م. (1392). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر بهره وری نیروی انسانی وسرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس تهران. فصلنامه توسعه اجتماعی.
فرهنگی ، ع. (1392). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی. مجله مدیریت فناوری اطلاعات.
کریمی، م.، فروزش، ع.، و برتینا، ک. (1395). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی کارکنان. پنجمین همایش ملی و چهارمین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال. تهران.
محمدپور ، س.، و ایمانی پور ، ن. (1389). مدیریت منابع انسانی الکترونیکی تسهیل گر نوآوری در سازمان. اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری. شیراز.
مهذبی، ع.، و خانی پور ، ح. (1395). بررسی رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و عملکرد مدیریت منابع انسانی. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری.
مهرآرا ، ا.، و ودادی ، ا. (1392). بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی. پژوهشنامه مالیات/شماره هجدهم.
نوجوان ، س. (1389). تأثیر آموزش در بهبود عملکرد کارکنان در شرکت‌های بیمه. دانشگاه پیام نور
References
Commander, S., Harrison, R., Naercio Menezes, F. (2011). ICT and productivity in developing countries: New firm-level evidence from Brazil and India.
Woodard, I., Kneebone, P. (2003). Forecasting the demand for scarce skills, in: Human Sciences Research Council. Human Resources Development Reviews
Drucker, P.F. (1993). Post-capitalist society. Harper Business, NewYork.
Brown, K.G. (2005). Using computers to deliver training: Which employee's learnandwhy?
Kolinsky, R. (2010). The new competition and human resources: how disadvantaged are
Walwyn, D. (2006). Biotechnologists in: Human sciences research council, Human.
Yang, X., Alain, B. (2013). A quantitative model on knowledge management for team cooperation. Knowledge-based systems .
Meyer, H.M., Marion, T.J. (2013). Preserving the integrity of knowledge and information in R&D. Business Horizons,