تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود عملکرد نیروی انسانی (مورد مطالعه: شرکت سهامی بیمه آسیا)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات، مؤسسه آموزش عالی فارابی، کرج، ایران.

10.22103/jdc.2019.12585.1053

چکیده

باتوجه به اهمیت روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقـش بسـزای آن در بهبـود عملکرد نیروی انسانی سازمان، این موضوع جهت تهیه، پردازش و نگهداری اطلاعات با هدف افزایش کیفیت مطلوب ارزیابی می شـود. لـذا مسئله اصلی این پژوهش بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود عملکرد نیروی انسانی در یک شرکت بیمه ای است.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود عملکرد نیروی انسانی کارکنان سـتاد مرکـزی بیمه آسیا صورت پذیرفته است . روش تحقیق توصیفی – پیمایشی می باشد . جامعه آماری در این پژوهش کارکنان سـتاد مرکـزی بیمه آسیا می باشد که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده ،198 نفر انتخاب گردید . ابزار گردآوری اطلاعات جهـت سـنجش تـاثیر فنـاوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود عملکرد نیروی انسانی ، پرسشنامه می باشد . در این پژوهش متغیـر مستقل "فناوری اطلاعات و ارتباطات" و متغیر وابسته "بهبود عملکرد نیروی انسانی" می باشـد .تجزیـه و تحلیـل داده هـا در دو سـطح آمـار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. یافته های پژوهش تاثیر مثبت و معنادار فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود عملکرد نیروی انسانی را تایید می نماید .
با توجه به نتایج به دست آمده ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات به ترتیب در مولفه های احساس داشتن حق انتخاب (30/3) ، سپس احساس موثر بودن (20/3) ، احساس معناداری (16/3) ، احساس شایستگی (01/3) و اعتمـاد (30/2) تاثیر مثبتی داشته است .

کلیدواژه‌ها


اردلان، ا.، وفائی، ف.، جنابی، ش.، و الماسی، م. (1396). بررسی اثرات فناوری اطلاعات بر توانمند سازی شغلی کارکنان. فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی.
امیرکبیری، ع.، و فتحی ، ص. (1391). بررسی ارتباط ابعاد توانمندی روانشناختی با کارآفرینی درون سازمانی. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی .
بختیاری فایندری، م.، دیهیم، ج.، و فضائلی گاه ، ح. (1395). نقش فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت فراگیربر عملکرد و بهره وری سازمان‌ها. پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری.
بیگی نیا، ع.، الوانی ، س.، و گلشن، ا. (1390). بررسی اثر پذیرش فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان. دوماه نامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد.
دامغانیان، ح.، زارعی، ع.، و روزبان، ف. (1392). بررسی تأثیر تکنولوژی اطلاعات بر مدیریت دانش با میانجی گری توانمندسازی. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
دیهیم، ج.، بینش، م.، و معقول، ع. (1394). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش سازمانها. سومین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین. تهران.
ذبیحی، م.، و نیک پور ، و. (1393). بررسی نقش مدیریت استراتژیک در بهبود عملکرد نیروی انسانی. دومین همایش ملی رویکردی بر حسابداری، مدیریت و اقتصاد. رشت.
رجبی فرجاد، ح.، و پورهاشمی خشکناب، س. (1395). سنجش تأثیر فناوری اطلاعات بر بهره وری کارکنان. فصلنامة علمی -پژوهشی مدیریت منابع در نیروی انتظامی.
روشن، م.، و حافظ کمال ، ه. (1392). عوامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی. موسسه مطالعات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایـران.
زنگنه، م.، و مکوندی، ف. (1395). بررسی تأثیر احساس شایستگی در شغل بر انرژی سازمانی کارکنان. ششمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت و سومین کنفرانس کارآفرینی و نوآوری‌های باز. تهران.
صالحی صدقیانی، ج.، قربانی، ن.، و کروبی ، ا. (1394). بررسی تاثیرات بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات برتوانمندسازی کارکنان. دانشگاه آزاد اسلامی .
طاهرنژاد، ح.، و سلیمانی ، م. (1393). نقش فناوری اطلاعات در توانمند سازی کارکنان. اولین کنفرانس ملی جایگاه مدیریت و حسابداری در دنیای نوین کسب و کار، اقتصاد و فرهنگ. تهران.
غفاری، س.، زکیانی، ش.، و رضایی، ز. (1396). بررسی تاثیرات فناوری اطلاعات بر توانمندسازی کارکنان. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران.
فارسیجانی، ح.، فرضیپور صائن، ر.، و ترابی پور، س. (1390). تبین بررسی نقش فناوری اطلاعات بر عملکرد مدیریت زنجیره سرد در سازمانهای کلاس جهانی. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
فرازمند، ح.، مشایخ، م.، و حسامی ، م. (1392). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر بهره وری نیروی انسانی وسرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس تهران. فصلنامه توسعه اجتماعی.
فرهنگی ، ع. (1392). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی. مجله مدیریت فناوری اطلاعات.
کریمی، م.، فروزش، ع.، و برتینا، ک. (1395). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی کارکنان. پنجمین همایش ملی و چهارمین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال. تهران.
محمدپور ، س.، و ایمانی پور ، ن. (1389). مدیریت منابع انسانی الکترونیکی تسهیل گر نوآوری در سازمان. اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری. شیراز.
مهذبی، ع.، و خانی پور ، ح. (1395). بررسی رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات و عملکرد مدیریت منابع انسانی. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری.
مهرآرا ، ا.، و ودادی ، ا. (1392). بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی. پژوهشنامه مالیات/شماره هجدهم.
نوجوان ، س. (1389). تأثیر آموزش در بهبود عملکرد کارکنان در شرکت‌های بیمه. دانشگاه پیام نور
References
Commander, S., Harrison, R., Naercio Menezes, F. (2011). ICT and productivity in developing countries: New firm-level evidence from Brazil and India.
Woodard, I., Kneebone, P. (2003). Forecasting the demand for scarce skills, in: Human Sciences Research Council. Human Resources Development Reviews
Drucker, P.F. (1993). Post-capitalist society. Harper Business, NewYork.
Brown, K.G. (2005). Using computers to deliver training: Which employee's learnandwhy?
Kolinsky, R. (2010). The new competition and human resources: how disadvantaged are
Walwyn, D. (2006). Biotechnologists in: Human sciences research council, Human.
Yang, X., Alain, B. (2013). A quantitative model on knowledge management for team cooperation. Knowledge-based systems .
Meyer, H.M., Marion, T.J. (2013). Preserving the integrity of knowledge and information in R&D. Business Horizons,