ارزیابی آثار تکانه‏ های کارایی نهایی سرمایه ‏گذاری بر متغیرهای کلان اقتصاد: یک الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا بیزین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای پولی دانشگاه شهید چمران اهواز

2 گروه اقتصاد/ دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی/ دانشگاه شهید چمران اهواز/ اهواز/ ایران.

3 دانشیار اقتصاد، گروه علوم اقتصادی، دانشگاه شهید چمران اهواز

10.22103/jdc.2023.20640.1327

چکیده

هدف: از آنجا که تحلیل علمی اثر تکانه‏های اقتصادی بر شرایط اقتصاد امری ضروری است، هدف اصلی مقاله حاضر درک آثار تکانه‏های‏ کارایی نهایی سرمایه‏گذاری و مخارج دولت بر پویایی‏های متغیرهای کلان اقتصاد ایران است.



روش: در این مقاله یک الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا بیزین و داده‏های فصلی دوره زمانی 1399:1- 1380:1 الگوسازی و برآورد شده است.



یافته‌ها: تکانه کارایی نهایی سرمایه‏گذاری منجر به افزایش سرمایه‏گذاری و تولید و کاهش دستمزد می‏شود، که در نتیجه آن مصرف خانوار کاهش می‏یابد. تکانه مخارج دولت نیز منجر به افزایش نرخ بهره، تولید و کاهش میزان سرمایه‏گذاری می شود؛ این نتیجه مطابق با اثر برون‏رانی است. از سوی دیگر، افزایش مخارج دولت، با کاهش دستمزها، باعث افزایش اشتغال شده و متعاقب آن، مصرف کاهش یافته است.



نتیجه‎گیری: مقایسه آثار تکانه‏های کارایی نهایی سرمایه‏گذاری و مخارج دولت بر پویایی‏های متغیرهای کلان اقتصاد ایران حاکی از آن است که، هر دو تکانه منجر به افزایش تولید می‏شوند؛ اما تکانه مخارج دولت منجر به کوچک شدن بخش خصوصی در ایران شده است. به عنوان توصیه سیاستی، پیشنهاد می‏شود که دولت فضای سیاسی و اقتصادی کشور را به نحوی مدیریت کند تا در حد ممکن به شکل‏گیری خوش‏بینانه انتظارات کارگزارن اقتصادی کمک کند.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 بهمن 1401
  • تاریخ دریافت: 17 آذر 1401
  • تاریخ بازنگری: 09 بهمن 1401
  • تاریخ پذیرش: 11 بهمن 1401