ارائه و اعتبارسنجی مدل اجرای خط مشی‌های عمومی آموزش عالی کشوردر راستای تحقق دانشگاه کارآفرین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت دولتی.دانشگاه آزاد اسلامی.کرمان. ایران

2 مدریت دولتی-دانشگاه آزاد اسلامی-خمین-ایران

3 استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

4 مدیریت دولتی-دانشگاه آزاد اسلامی-کرمان ایران

5 استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

10.22103/jdc.2023.20683.1330

چکیده

هدف پژوهش شناسایی عناصر مدل اجرای خط‌مشی‌های عمومی آموزش عالی کشور در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین بود.روش پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته انجام شده است. نمونه آماری بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان دانشگاهی تشکیل دادند. داده‌های بخش کیفی توسط مصاحبه جمع‌آوری و بر اساس تکنیک تحلیل محتوا تجریه و تحلیل شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کمی ، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته بود که با نرم‌افزار Smart PLS تحلیل شدند. درنهایت، برای شناسایی و طراحی مدل پژوهش از روش مدل‌سازی ساختاری – تفسیری و نرم‌افزار میک‌مک استفاده گردید. یافته‌ها: در مرحله کدگذاری باز 314 کد اولیه شناسایی گردید و در نهایت 60 شاخص و 13 مقوله شناسایی که براساس نمودار قدرت نفوذ-وابستگی در شش سطح طبقه‌بندی شدند و متغیرهای سیاست‌های کلی اشتغال‌ مقام معظم رهبری، زیرساخت فرهنگی‌ و محیط کلان‌ (زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی) پایه و اساس مدل و بالاترین تأثیرگذاری را داشتند همچنین نتایج پژوهش گویای اثرگذاری مقوله های نقش دولت، نقش قانونگذاران، زیرساخت های مالی، تعاملات نهادها و شبکه ها ، زیرساخت های آموزشی و پژوهشی، ، مدیریت و منابع انسانی، ساختار سازمان های اجرایی، اجرای خط مشی های اکوسیستم کارآفرینی آموزش عالی کشور، اجرای خط مشی های اکوسیستم اسلامی آموزش عالی کشور برای تحقق دانشگاه کارآفرین بود.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 اسفند 1401
  • تاریخ دریافت: 25 آذر 1401
  • تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1401
  • تاریخ پذیرش: 16 اسفند 1401