ارتباط بین توسعه مالی و کارآفرینی با تاکید بر کیفیت نهادی در کشورهای MENA

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار اقتصاد- دانشگاه گنبدکاووس

2 گروه علوم اداری و اقتصادی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبدکاووس ، ایران

10.22103/jdc.2023.20983.1354

چکیده

هدف: یکی از موانع اصلی شکوفایی و توسعه فعالیت‌های کارآفرینی دسترسی محدود کارآفرینان به منابع مالی است و از طرفی بر نقش کیفیت نهادی در توسعه کارآفرینی تاکید شده است.

روش: در این مطالعه، بررسی تأثیر توسعه مالی بر کارآفرینی با تاکید بر کیفیت نهادی برای 11 کشور منتخب منطقه MENA با استفاده از مدل گشتاورهای تعمیم‌یافته سیستمی (GMM) و مدل‌های پانل آستانه‌ای در دوره 2020-2007 مورد بررسی قرار گرفته است.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که توسعه مالی اندازه‌گیری شده با شاخص‌های مختلف، تأثیر مثبت و معناداری بر توسعه کارآفرینی دارد. نتایج همچنین نشان داد که تأثیر توسعه مالی بر کارآفرینی تنها در حضور نهادهای سالم و بویژه کیفیت حکمرانی مناسب، از نظر آماری معنادار است. در نهایت، نتایج بیانگر آن است که کشورهایی با سطوح نسبتاً پایین توسعه مالی، مانند منطقه MENA، بیشترین بهره را از بهبود حکمرانی خواهند برد.

نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر کیفیت نهادی و توسعه مالی بر کارآفرینی، پیشنهاد سیاستی این مطالعه به سمت توسعه یک برنامه استراتژیک ملی با هدف بهبود توسعه مالی همراه با سیاست‌هایی با هدف بهبود سطح حکمرانی به منظور به حداکثر رساندن تأثیر توسعه مالی بر فعالیت‌های کارآفرینی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1402
  • تاریخ دریافت: 13 بهمن 1401
  • تاریخ بازنگری: 06 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 09 اردیبهشت 1402