اثر بهبود وضعیت سلامت بر رشد اقتصاد و کیفیت زیست محیطی در چارچوب یک الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا بیزین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران.

2 دانشیار اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

3 اقتصاد/ دانشکده مدیریت و اقتصاد/ دانشگاه شهید باهنر کرمان/ کرمان/ ایران.

10.22103/jdc.2023.21943.1410

چکیده

هدف: بهبود سلامت یک مؤلفه سرمایه انسانی، و کیفیت زندگی نیروی کار است. انباشت سرمایه انسانی از طریق تأثیر بر تولید، عامل اولیه رشد اقتصادی است. نظر به اهمیت این موضوع، هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بهبود وضعیت سلامت بر رشد اقتصاد و کیفیت زیست محیطی ایران است.

روش: بررسی اثر تکانه مثبت سلامت بر رشد اقتصاد و کیفیت زیست محیطی ایران از یک الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا و رویکرد بیزی با استفاده از داده‏های قابل مشاهده سری زمانی تولید ناخالص داخلی بدون نفت، مخارج مصرف خصوصی، مخارج سرمایه‏گذاری خصوصی و مخارج دولت در دوره زمانی 1401:2-1380:1 انجام شده است.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که تکانه مثبت سلامت، زمان ورزش و مخارج سلامت را افزایش داده و به دلیل تناسب بین زمان کار و زمان ورزش، زمان کار کاهش می‏یابد. با کاهش درآمد خانوار، مخارج مصرفی و همچنین مخارج سرمایه‏گذاری خصوصی کاهش یافته و با کاهش تولید و رشد اقتصادی در کوتاه‏مدت، جریان آلودگی کاسته شده و کیفیت زیست محیطی بهبود کوتاه‏مدت را تجربه می‏کند.

نتیجه‎گیری: به صورت کلی، یک تکانه مثبت سلامت ناشی از افزایش بهره‏وری سرمایه‏گذاری سلامت، منجر به بهبود متغیرهای بخش سلامت می‏شود. همچنین متغیرهای زیست محیطی در مواجهه با تکانه مثبت سلامت، وضعیت مناسب‏تری در کوتاه مدت خواهند داشت. در این راستا توصیه‏هایی در این پژوهش برای نیل به توسعه پایدار ارائه شده است

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 04 مهر 1402
  • تاریخ دریافت: 15 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 18 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 04 مهر 1402