بررسی آثار تکانه‏ های مخارج آموزش عمومی بر رشد اقتصاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد،دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی ،شیراز ،ایران این مقاله مستخرج از رساله دکترا می باشد

2 گروه اقتصاد،دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی ،شیراز ،ایران

10.22103/jdc.2023.21892.1407

چکیده

هدف: نظر به اهمیت سرمایه انسانی در الگوهای رشد اقتصادی، هدف اصلی مطالعه حاضر درک آثار تکانه ‏های‏ مخارج آموزش عمومی بر رشد اقتصاد ایران است.

روش: در این مطالعه یک الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا بیزین و داده‏های فصلی تعدیل شده دوره زمانی 1400:02- 1383:01 تنظیم و برآورد شده است. جهت تخمین الگو، از متغیرهای قابل مشاهده، تولید ناخالص داخلی، مصرف خصوصی، سرمایه‏گذاری و نرخ رشد ناخالص پول استفاده شده است.

یافته‌ها: تکانه افزایش مخارج آموزش عمومی منجر به افزایش مخارج بخش خصوصی در آموزش می‏شود. بنابراین سرمایه‏ گذاری در آموزش و متعاقب آن، سرمایه انسانی با افزایش مواجه می‏ شوند. بهبود سرمایه انسانی، افزایش تولید، رشد اقتصادی و کاهش تورم را به دنبال دارد. با کاهش تورم، دستمزد حقیقی نیروی‏کار افزایش یافته و در نهایت تمایل خانوار به عرضه نیروی کار افزایش می‏ یابد. نظر به افزایش دستمزد حقیقی نیروی کار، مصرف افزایش می‏یابد. همچنین سرمایه‏گذاری رفتاری شبیه تولید و مصرف را دنبال کرده است اما تغییرات آن شدیدتر است.

نتیجه‎گیری: تکانه مخارج آموزش عمومی مانند یک تکانه انبساطی، عملکرد اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده و موجب بهبود شرایط اقتصاد می ‏شود. با توجه به نتایج حاصل از تخمین الگو و اهمیت نقش سرمایه انسانی در رشد اقتصاد ایران، پیشنهاد می‏ شود که مخارج آموزش عمومی به عنوان سرمایه‏ گذاری بلندمدت در اقتصاد تبیین گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 05 مهر 1402
  • تاریخ دریافت: 27 تیر 1402
  • تاریخ بازنگری: 14 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 05 مهر 1402