بررسی تأثیر تکانه‌های ارزی بر متغیرهای کلان اقتصادی و تقاضای بازار کار ایران با رهیافت مدل تعادل عمومی پویای تصادفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ازاد اسلامی کرمان

2 دانشگاه ازاد کرمان

10.22103/jdc.2023.20991.1362

چکیده

هدف: تکانه‌های ارزی متغیرهای کلان اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و بر بازارهای مختلف اقتصادی تأثیرگذارند. بر این اساس هدف مقاله، تجزیه و تحلیل آثار تکانه‌های ارزی بر متغیرهای کلان اقتصادی و تقاضای بازار کار در ایران با استفاده از مدل تعادل عمومی پویای تصادفی است.

روش: در این مطالعه تکانه‌های ارزی، تولید ناخالص داخلی واقعی، اشتغال، نرخ بهره، تولید ناخالص داخلی بدون نفت، درآمدهای نفتی، تورم، مصرف و مصرف دولتی مورد توجه قرارگرفته‌اند. تکانه‌های ارزی به عنوان منبع نوسانات در الگوی تحقیق تعریف شده‏ و شبیه‏سازی‏ و حل (کالیبراسیون) مدل بر اساس روش بیزین و با استفاده از نرم افزار داینر (Dynare) تحت نرم افزار متلب (MATLAB) بر اساس روش مونت کارلو با زنجیره مارکوف در قالب الگوریتم متروپلیس- هستینگز و با استفاده از داده‌های تعدیل فصلی دوره زمانی 1396-1368 انجام گرفته است.

یافته‌ها: نتایج نشان دهنده آن است که مدل مورد استفاده برای شبیه‏سازی اقتصاد ایران مدلی مناسب است. برآورد مشخص کرد که تکانه‌های ارزی سبب کاهش تولید ناخالص داخلی واقعی، تولید ناخالص داخلی بدون نفت، نرخ بهره، مصرف دولتی، افزایش تورم و مصرف، کاهش اشتغال و کاهش تقاضای نیروی کار می‏گردد.

نتیجه‌گیری: احتناب از به وجود آمدن تکانه‌های ارزی و ثبات قیمت ارز به خصوص در دوره‌های کوتاه مدت میتواند ثبات و پایداری بیشتر متغیرهای کلان اقتصادی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 12 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 16 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 27 آبان 1402