تحلیل آثار رفاهی حذف یارانه کالاهای اساسی: کاربردی از الگوی GTAP

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه اقتصاد، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

2 اقتصاد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

3 دانشیار، گروه اقتصاد، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

10.22103/jdc.2023.22518.1440

چکیده

هدف: در ادبیات توسعه، پرداخت یارانه کالاهای اساسی ابزارى براى حمایت از اقشار ضعیف جامعه است. اما نارضایتی از تمرکز بر وجود یارانه عمومی در حال افزایش است. این موضوع باعث شده است تا حرکت از یارانه عمومی به یارانه هدفمند به عنوان یک روش تعدیل ساختارى مورد توجه قرار گیرد. در این راستا، مساله مهم براى سیاستگزاران این است که تعدیل یارانه کالاهای اساسی در چه سطحی، چه موقع و چگونه بدون بروز هیچ آشوبی، صورت گیرد. بنابراین انگیزه مطالعه حاضر درک آثار رفاهی حذف یارانه کالاهای اساسی است.

روش: در مطالعه حاضر، تحلیل تجربی و کمی‏سازی نتایج با استفاده از الگوی پروژه تحلیل تجارت جهانی و نسخه 10 پایگاه داده آن استفاده شده است. داده‏ها شامل ماتریس حسابداری اجتماعی 141 کشور و 65 بخش می‏باشد. این داده‏ها در قالب چهار بخش (لبنیات، برنج، شکر و سایر غذاها) و دو منطقه (ایران و سایر نقاط جهان) تجمیع گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که کاهش 50 و 100 درصدی یارانه‌ی پرداختی بر مصرف بنگاه – کالاهای داخلی در هر چهار بخش، رفاه ایران و سایر نقاط دنیا را به ترتیب کاهش و افزایش می‏دهد.

نتیجه‌گیری: نظر به کاهش بیشتر رفاه اقتصادی ایران در سناریو دوم، توصیه می‏شود که حذف یارانه کالاهای اساسی به صورت تدریجی انجام شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 25 آذر 1402
  • تاریخ دریافت: 24 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 14 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 25 آذر 1402