تحلیل سلسله مراتبی عوامل موثر بر تامین مالی زنجیره تامین در شرکت‌های کوچک و متوسط(SMEs)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران

2 استادیار گروه حسابداری، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران.

10.22103/jdc.2024.22475.1436

چکیده

هدف: از آنجایی SMEها سهم بزرگی در توسعه اقتصادی محسوب میشوند، ولی به دلیل عدم دسترسی آسان به تأمین مالی از بانک ها و مؤسسات مالی، در موقعیت فرودستی قرار دارند و بعلاوه، اغلب صاحبان SME و کارآفرینان از مسائل مالی آگاهی چندانی ندارند و باوجود محدودیت سرمایه ورشکست می‌شوند، هدف از این مطالعه تعیین و اولویت‌بندی عوامل موثر بر تامین مالی زنجیره تامین این شرکت‌ها می‌باشد.

روش: در مرحله اول، ادبیات موجود مورد بررسی قرار گرفت و بر این اساس، مشاوره و مصاحبه با خبرگان برای شناسایی عوامل موثر زنجیره تامین انجام شد. در مرحله دوم، برای رتبه‌بندی عوامل مذکور از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. گردآوری و تحلیل داده‌ها در روش نظریه‌پردازی داده بنیان به‌طور همزمان صورت می‌گیرد. قلمرو زمانی پژوهش بهار 1402 بوده و به شیوه پژوهشی میدانی صورت پذیرفته است.

یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه به متخصصان زنجیره تامین توجه روشنی از عوامل حیاتی که برای بهبود ایجاد جریان نقدی زنجیره تامین مورد نیاز است، ارائه می‌دهد و دستورالعمل‌هایی را ارائه می‌کند که چه ابعاد و عواملی از قابلیت تاثیر بیشتری بر روی مدیریت تامین مالی زنجیره تامین دارند.

نتیجه‌گیری: نتایج حاصل نشان داد که به ترتیب ابعاد راه‌حل مالی، مدیریت سرمایه درگردش، رتبه اعتباری و مدیریت ریسک بیشترین وزن‌ها را ازآن خود کردند و بقیه ابعاد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 24 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 19 دی 1402