نقش میانجی ریسک‌پذیری شرکت بر رابطه بین تحول دیجیتال و نوآوری شرکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبدکاووس، ایران.

2 استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساوه

3 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهریار، ایران

4 استادیار گروه علوم اداری و اقتصاد، دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبد کاووس،ایران

10.22103/jdc.2025.24395.1515

چکیده

هدف: با توسعه فناوری‌های نوظهور همانند هوش مصنوعی، بلاک‌چین، محاسبات ابری و داده‌های بزرگ، داده‌ها به هفتمین عامل تولید پس از زمین، نیروی ‌انسانی، سرمایه، دانش، فناوری و مدیریت تبدیل شده است (لین و یو ، 2024؛ احمد و همکاران ، 2024). بنابراین داده‌ها به عنوان محرک جدید توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شوند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ریسک‌پذیری شرکت بر رابطه بین تحول دیجیتال و نوآوری شرکت است.



روش: ‌برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از اطلاعات مالی 167 شرکت (1670 مشاهده سال-شرکت) پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بین سال‌های 1393 تا 1402 استفاده شده است. پس از اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از تجزیه‌و‌تحلیل رگرسیون خطی چندمتغیره برای آزمون‌ فرضیه‌های پژوهش استفاده شد.



یافته‌ها: نتایج حاصل از فرضیه اول نشان‌دهنده آن است که تحول دیجیتال باعث افزایش ریسک‌پذیری شرکت می‌شود و مطابق با فرضیه دوم، تحول دیجیتال بر نوآوری شرکت تاثیرگذار است. در نهایت بر اساس نتیجه فرضیه سوم، تحول دیجیتال از طریق ریسک‌پذیری شرکت بر نوآوری شرکت اثرگذار است.



نتیجه‌گیری: نوآوری و تحول دو واژه مترادف و متفاوت در دنیای دیجیتال است که در برخی موارد تحول دیجیتال می‌تواند منجر به نوآوری شرکت شود. بنابراین شرکت‌ها با انتخاب استراتژی‌های خود اقدام به تصمیم‌گیری در پروژه‌های ریسک‌پذیر از جمله تحول دیجیتال می‌کنند که باعث نوآوری در سازمان می‌شود.‌

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 29 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 24 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 15 شهریور 1404