آینده و چشم انداز حسابداری مدیریت: دیدگاه جامعه دانشگاهی و مدیران حرفه ای

نویسندگان

1 استادیار حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

2 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

چکیده

      در دهه‌های اخیر، تغییرات اساسی در عملکرد حسابداری مدیریت و نقش حسابداران مدیریت در واحدهای تجاری رخ داده است که  نشان می‌دهد حسابداری مدیریت ممکن است مناسب بودن خودش را برای مدیریت و سایر استفاده‌کنندگان از اطلاعات تهیه شده به وسیله آن در آینده از دست بدهد. به همین دلیل، تحقیقات زیادی در رابطه با سیستم‌ها، فنون و روش­‌های حسابداری مدیریت انجام شده است.  هدف این تحقیق، ارائه دیدگاه‌های دانشگاهیان و شاغلان در حرفه نسبت به آینده‌ای است که پیش روی حسابداری مدیریت و حسابداران مدیریت است. در این تحقیق، مهارت‌های مورد نیاز حسابداران مدیریت در آینده و نقش و مسؤلیت‌های آنان در آینده، از دیدگاه دانشگاهیان و شاغلان در حرفه مشخص می‌شود. هم‌چنین در این تحقیق، شمایی کلی از آینده حسابداری مدیریت از دیدگاه اعضای دو جامعه نشان داده می‌شود. این تحقیق از نوع پیمایشی - کاربردی است و از طریق فرستادن پرسشنامه برای دو گروه دانشگاهیان و شاغلان در حرفه و سپس تجزیه و تحلیل نتایج این اطلاعات، انجام شده است. ابزار اندازه‌گیری در این تحقیق پرسشنامه، و جامعه مورد مطالعه نمایندگان دو طیف دانشگاهیان و شاغلان در حرفه است. نتایج تحقیق حاکی از وجود تفاوت معنی‌دار بین دیدگاه جامعه دانشگاهی و مدیران حرفه‌ای شاغل در حرفه نسبت به مهارت‌های مورد نیاز حسابداران مدیریت در آینده و نبودن تفاوت معنی‌دار بین این دو دیدگاه نسبت به نقش و مسؤلیت‌های آینده حسابداران مدیریت و آینده حسابداری مدیریت است.

کلیدواژه‌ها


فصلنامه بررسی‌های حسابداری و حسابرسی. شماره 41، ص ص133تا161.
- نمازی، محمد (پاییز1378). آینده حسابداری مدیریت. دانشگاه تهران. فصلنامه بررسی‌های حسابداری و حسابرسی. شماره29، ص ص 3 تا 34.
-  نوروش، ایرج و مشایخی، بیتا (پاییز 1384). نیازها و اولویت‌های آموزشی حسابداری مدیریت، دانشگاه تهران.         
 
- Albrecht, W.S.& R.J Sack,.(2000)." Accounting Education: charting the course through a perilous future", American Accounting Association,vol 16.
- Barbera M (1996a), “Management Accounting Futures: Part 1”, Charter, November,  pp 52-54.
- Barbera M (1996b),“Management Accounting Futures”,Charter, December, pp 66-68. Binnersley M (1997), “Do You Measure Up?”, Charter, March, pp 32-35.
- Birkett WP (1989), The Demand for, and Supply of Management Accounting       Education: A Delphi Study, Task Force for Accounting Education in Australia.
- Brinberg,J.C.(2000)."The Role of Behavioral Research in Management  Account- ing in 21st", Issues in Accounting Education,15,(4).
- Boer, G.B. (2000)." Management  Accounting Education: Yesterday, Today and Tomorrow", Issues in Accounting Education, 15, (4).
- Burns J, Ezzamel M and Scapens R (1999), “Management Accounting Change in the UK”, Management Accounting, March, pp 28-30.
- Deakin, & Summers, (1975)."A survey of curriculum topics relevant to the practice of management accounting", The Accounting Review,April.
- Dugdale, D. (1993). "Theory and practice: The views of CIMA members and students", Management Accounting, London.
- Dyer, J.L. (2000). "Accounting education on threshold of a new century", The Government Accounting Journal, 48, (4).
- Hawkes, Fowler & Tan (2003). "Management accounting education: Is there a gap between academia and practitioner perceptions? "Working  paper, Eastern Institute of Technology, New Zealand.
- Laitinen Erkki k. (2002) : "Future Management Accounting : Preliminary Proposi-tions With  Survey Evidence": issue in strategic- management accounting  research unit.
- Jacobs Liza (2004). "The impact of changing practitioner requirements on management accounting education at South African universities", Doctoral Dissertation, University of Pretoria.
- Kaplan, R.S. (1994). "Management Accounting (1984-1994):Development of  New Practice and Theory". Management Accounting Research. 5. 247-260. 
- Mansuy, John E. (1993). "A different view of management accounting  in business and education", Industrial Engineering, Apr.
- Mcleoun, Tom (1988). "Management accounting education: Is theory  related to practice?", Management Accounting, Jul, Aug
- Novin, Pearson, & Sedge, (1990). "Improving the curriculum for aspiring management accountants: The practitioner's point of views",  Journal of Accounting Education, 8.
- Russel, Siegel & Kulesza (1999). "Counting more, counting less", The Accounting Educators Journal, Spring.
-Scapens, R.W. (1983). "Closing the gap between theory and practice", Management Accounting (London), 61, (10).
- Siegel & Sorenson (1994). "What corporate America wants in entrylevel accountants? " Management Accounting, 76, (3).
- Szendi & Elmore (1993). "Management Accounting: Are new Techniques making in-roads with practitioners?", Journal of  Accounting Education, 11.
- Xydis-lobo Maria (2003),"The future of management accounting: A South Australian Perspective", School of commences Research Paper series:03-2.