به کارگیری الگوی ایجاد ارزش در صنعت لاستیک

نویسندگان

1 استادیار حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

2 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

چکیده

 عامل کلیدی موفقیت سازمان در به منظور دستیابی به سود بالقوه‌اش، شناخت ارتباط بین بهای تمام شده و ارزش ایجاد شده برای مشتریان است. هدف این تحقیق تعیین چگونگی شناسایی روابط بین بهای تمام شده یک محصول و ارزش از دیدگاه مشتری از طریق طرح و به کارگیری الگوی ایجاد ارزش (VCM) است. این تحقیق از نوع مطالعه موردی، و از روش پیمایشی استفاده شده است. در این تحقیق بر مبنای الگوی ایجاد ارزش، هزینه­های شرکت برحسب ارزش­افزا، فاقد ارزش‌افزوده ولی مورد نیاز و ضایعات طبقه­بندی شده است. هم‌چنین توازن بین میزان تمایل مشتری برای پرداخت در برابر دریافت مجموعه ویژگیهای ارزش محصول (ارزش) و بهای تمام شده­ای که شرکت برای فراهم کردن این خواسته‌ها تحمل می­کند، ارزیابی و بر اساس این موازنه، ضرایب ارزش هر یک از ویژگیها محاسبه شده است. نتایج این تحقیق به مدیران در تعیین فعالیتهایی که برای توسعه مزایای رقابتی بایستی در کانون توجه قرار گیرد. به علاوه این مقاله در حالی که بخشی از ادبیات در حال پیدایش مدیریت هزینه استراتژیک است، دانش کنونی ارتباط بین بهای تمام شده و ارزش را نیز توسعه می­دهد.

کلیدواژه‌ها


- اصغرپور، محمدجواد. (1377)، تصمیم گیریهای چندمعیاره، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
- رهنمای رودپشتی، فریدون و جلیلی، محمد. (1386)، هزینه یابی هدف (مبتنی بر ارزش آفرینی)، تهران، انتشارات ترمه.
- ساعتی، توماس. ال. (1378)، تصمیم سازی برای مدیران، [علی اصغر توفیق]، مرکز آموزش مدیریت صنعتی، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
- سکاران، اوما. (1380)، روشهای تحقیق در مدیریت، [محمد صائبی و محمود شیرازی]، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- کاوسی، سید محمدرضا و سقایی، عباس. (1384)، روش های اندازه گیری رضایت مشتری، چ دوم، تهران، انتشارات سبزان.
- Anderson E. W., Fornell, C., & Lehmann, D. R. (1994), Customer Satisfaction. Market Share and Profitability: Findings from Sweden. Journal of Marketing, 58 (July), 53-66.
- Banker, R. D., Chang, H. & Das, S. (1998), Perspectives on Field Research in Management Accounting Standard Estimation, Standard Tightness, and Benchmarking: A Method with an Application to Nursing Services. Journal of Management Accounting Research, 133.
- Epstein, M. J., Kumar P., & Westbrook R. A. (1999), The Drivers of Customer and Corporate Profitability: Modeling, Analyzing, Measuring, and Managing the Causal Relationships. Working Paper, Rice University.
-Foster, G., & Gupta M. (1997), The Customer Profitability: Implication of Customer Satisfaction. Working Paper, Washington University.
- Ittner, C. D., & Larcker, D. F. (1998 a), Innovation in Performance Measurement: Trends and Research Implications. Journal of Management Accounting Research, 10, 205-235.
- Ittner, C. D., & Larcker, D. F. (1998 b), Are non-financial measures leading indicators of financial performance? An analysis of customer satisfaction. Journal of Accounting Research Supplement, 36, 1-35.
- McNair, C. J. (1994), The Profit Potential: Taking High Performance to the Bottom Line.Vermont: Oliver Wight.
- McNair, C. J. and Vangermeersch, R. (1998), The Movable Feast: The Past, Present and Future of Capacity Cost Management. Florida: St Lucie Press.
- McNair, C. J. and Polutnik, L. (2001), Closing the Cost-Value Gap. Journal of Cost Management, Vol.12 pp. 123-145
- McNair, C. J., Polutnik, L. and Silvi, R. (2001 a), Customer value: A new kind of cost management. Journal of Corporate Accounting & Finance , Volume 12, Issue 3 , Pages 9 – 14
- McNair, C. J., Polutnik, L. and Silvi, R. (2001 b), Outside-In: Cost and the Creation of Customer Value. Journal of Advances in Management Accounting, Vol. 12, pp. 40- 68
- McNair, C. J., Polutnik, L. and Silvi, R. (2001 c), Cost and the Creation of Customer Value. Handbook of Cost Management, Forthcoming, edited byShank J., Warren, Gorham, and Lamont Publishing Company, New York,
- McNair, C. J., Polutnik, L. and Silvi, R. (2001 d), Cost management and value creation : the missing link. Journal of The European Accounting Review, Vol. 10 No. 1, pp. 33–50.
- McNair, C. J., Polutnik, L. and Silvi, R. (2001 e), A Question of Value. Corporate Controller, Forthcoming.
- Zeisel, Y. (2001), Creating and Enhancing Customer Value Through Cost Management. AICPA, 1211 Avenue of the Americas, New York.