شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات همراه بانک نزد مشتریان (مطالعه موردی مشتریان بانک پارسیان در شهر تهران)

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت اجرایی، دانشگاه پیام نور.

2 کارشناس ارشد، مربی دانشگاه پیام نور.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران.

چکیده

یکی از نوآوری‌هایی که در اثر تحولات گستردة فناوری ارتباطات و اطلاعات رشد قابل توجهی را تجربه نموده است، بانکداری الکترونیک است. از این رو بانک‌ها با حرکت به سوی بانکداری الکترونیک و عرضة خدمات مالی جدید، نقش قابل توجهی در افزایش حجم تجارت به‌ویژه تجارت الکترونیکی داشته‌اند. بانکداری از طریق تلفن همراه یا همراه بانک نیز یکی از ابعاد بانکداری الکترونیکی است که مدت زمان اندکی است بانک‌های کشور به‌منظور استفاده از سوی مشتریانشان، آن را تبلیغ می‌نمایند؛ اما نکتة مهم مرتبط با همراه بانک، پذیرش این فناوری و کنار گذاشتن رویه‌های سنتی از سوی کاربران است.
بر این اساس هدف از انجام این تحقیق، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر به‌کارگیری فناوری همراه بانک از سوی مشتریان بانک پارسیان بوده است که بر اساس آن، شش فرضیۀ تدوین و مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد متغیرهای امنیت درک شده، لذت درک شده و کیفیت درک شده به ترتیب بیشترین تأثیر را بر پذیرش همراه بانک از سوی مشتریان این بانک داشته است و متغیرهای سهولت استفاده، منفعت و میزان اطلاعات در زمینۀ بانکداری الکترونیک، تأثیری بر پذیرش همراه بانک نداشته است.

کلیدواژه‌ها


آذر، عادل و مؤمنی، منصور. (1381). «آمار و کاربرد آن در مدیریت». تهران، انتشارات ‏سمت.‌
اشفعی، محمدصادق، شیخانی، سعید. (1377). «کارت‌های بانکی و چگونگی استفاده از آن‌ها در جمهوری اسلامی ایران». پژوهشکده پولی و بانکی.
جعفرپور، محمود و آماده، حمید. (1386). «بانکداری الکترونیک؛ بررسی موانع و راهکارهای توسعۀ آن در کشور». مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین‌المللی شهر الکترونیک، تهران، ص 24.
جعفرپور، محمود و آماده، حمید. (1388). «بررسی موانع و راهکارهای توسعة بانکداری الکترونیکی در بانک‌های خصوصی کشور». فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه مدیریت اجرایی دانشگاه مازندران؛ سال نهم، شماره 2(پیاپی 36)، صفحات 13-38.
جعفرپور، محمود و آماده، حمید. (1388). «تبیین موانع و راهکارهای توسعه بانکداری الکترونیکی در چارچوب سند چشم‌انداز ایران 1404». فصلنامه علمی پژوهشی دانش و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد؛ سال شانزدهم، ش 26، صص 1-43.
حسن‌زاده علی و فروغ پورفرد. (1381). «بانکداری الکترونیکی». نشریه انقلاب اسلامی، ش 101، ص 54.
سرایی، حسن. (1382). «مقدمه‌ای بر نمونه‌گیری در تحقیق». سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)؛ ص 133.
شیخانی، سعید. (1385). «بانکداری الکترونیک و راهبردهای آن در ایران». تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات پولی و بانکی.
Ajzen, L., Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior, Prentice- Hall Inc, 84.
Buellingen, F., Woerter, M. (2004). Development perspective, firm strategies and application in mobile commerce, Journal of Business Research , 57, 1402-1408.
Compeau: Deborah, Higgins. Christopher a. (1999) social cojnitive theory and individual reactions to computing technology: A long itudinal study, MIS Quaruerly, 23.
Davis, F.D. (1989). Perceived Usefullness, Perceived Ease of Use and User Acceptance of Information Technology, MIS Quarterly, 13(3), 319-339.
Davis, F.D.(1993). User Acceptance of Information Technology: System Characteristics, User Perception and Behavior Impacts, International Journal of Man-Machine Studies, 38(5), 475-487.
Davis, F.D., Bagozzi, R.P.(1989). User acceptance of computer technology a comparision of two theoretical models. Mnagement Science,.35(8), 982-1001.
Igbaria, Magid & etal (1996). Motivational Model of Microcomputer, Journal of Management Information Systems, 13(1), 14-27.
Karjaluoto, H., Mattila, M., Pento, T. (2003), Internet banking adoption among mature customers: early majority or laggards?, Journal of Services Marketing, 17(5), 514-526.
Liu, Shin-ping, Tucker, Dennis., Koh, Chang E., Kappleman, Leon, (2003). Standard User Interface in E-Commerce Sites, Industrial Management & Data Systems Journal, 103(8), 600-610.
Pikarainen, T., Pikkarainen, K., Karjaluto, H., Pahnila, S. (2004). Consumer acceptance of Online banking: an extension of the technology acceptance model. Internet Research Journal. 14(3), 224-235.
Shih, Ya- Yueh.Fang, K woting (2004).The Use of a decomposed theory of planned behavior to study Internet banking in Taiwan, Internet Research Journal, 14(3), 213.
Suoranta, M., Mattila, M. (2004). Mobile banking and consumer behavior: New insights into the diffusion pattern, Journal of Financial Services Marketing, 8, 354-366.
Venkatesh, Viswanath, and et al., (2003),User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View, MIS Quarterly, 27(1), 425-478.
Wang, S., Wu, J. (2005). What drives mobile commerce? An empirical evaluation of the revised technology acceptance model. Journal of Inormation & Management. 42, 122-134.