واکنش اروپا در برابر خروج آمریکا از توافق‌نامه زیست‌محیطی پاریس: رویکرد نظریه بازی‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران

10.22103/jdc.2021.17577.1135

چکیده

هدف: امنیت زیست‌محیطی بخش مهمی از امنیت ملی و انسانی است. امروزه توجه به مسائل زیست‌محیطی و توسعه پایدار از ضرورت‌های توسعه‌اقتصادی است که مساله تغییرات آب‌وهوا و یا گرمای‌جهانی در حوزۀ زیست‌محیطی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر تبدیل شده‌است چرا که تاثیرات بلندمدتی را بر رفاه نسل‌های آتی خواهد گذاشت. حل چالش‌های ایجاد شدۀ محیط‌زیستی نیازمند همکاری‌های بین‌المللی برای بهره‌برداری منصفانه و منطقی کشورها از منابع طبیعی بدون آسیب‌رسانی به کشورهای دیگر است. توافق پاریس یا پیمان پاریس، قراردادی در چارچوب کنوانسیون سازمان ملل تغییرات اقلیمی است. متن این توافق‌نامه میان نمایندگان 195 کشور جهان در بیست و یکمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در پاریس تصویب شد و در 21 دسامبر سال 2015، به تایید عمومی رسید. این توافق‌نامه از چهارم نوامبر سال 2016، به اجرا درآمده‌است. براساس متن این توافق قرار بود، زمانی‌که 55 کشور جهان که عامل تولید حداقل 55 درصد از گازهای‌گلخانه‌ای جهان هستند، این توافق‌نامه را تصویب، پذیرش یا امضا کنند، پیمان وارد فاز اجرایی شود. از جمله اهداف پیمان پاریس، تلاش برای جلوگیری از افزایش 5/1 درجه‌ای دما نسبت به دوران پیش صنعتی به منظور کاهش خطرات و عوارض ناشی از تغییرات اقلیمی، افزایش توانایی سازگاری با عوارض شدید تغییرات اقلیمی و ایجاد مقاومت اقلیمی، شرایطی برای کاهش انتشار گازهای‌گلخانه‌ای است.آمریکا در تایخ اول ژوئن 2017 خارج شده‌است. خروج آمریکا از توافقنامه این مسئله را به چالش کشیده است. این مطالعه به بررسی همکاری یا عدم همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا در توافقنامه پاریس با استفاده ازنظریه بازی می‌پردازد.
 روش: بازی توصیفی از فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی افراد است. هریک از این فعالیت‌ها یا بازی‌ها دارای ساختار و قواعدی هستند که بازیکنان طبق آن به انجام بازی برای رسیدن به اهداف خود می‌پردازند. هدف این نظریه ارائه روشی برای بیان حقایقی از زندگی انسان است که بیانگر تضاد و هم‌سویی است. بازی عبارت است از: شرایطی که در آن تصمیم هر فرد بر تصمیم فرد دیگری تاثیر بگذارد و تمام افرادی که در آن شرایط قرار دارند به این نکته واقف باشند. از نظریه بازی‌ها می‌توان در موارد زیادی استفاده کرد که مهمترین آن‌ها توضیح واقعیت، پیش‌بینی نتایج و توصیه است و از این طریق می‌توان راه درست را به بازیکنان یک بازی نشان داد. روش مورد استفاده در این مطالعه نظریه‌بازی‌ها است، تا از طریق آن راهبرد هرکشور عضو قابل بررسی شود.
 یافته‌ها: نتیجه تعادل نش بازی آمریکا و اروپا بر حسب فضای انتشار کربن طبق هدف1NDC و دودرجه کاهش دمای هوا، خروج آمریکا و اروپا، تعادل‌نش بازی آمریکا و اروپا برحسب قیمت کربن، عدم خروج آمریکا و اروپا، همچنین تعادل‌نش بازی آمریکا و اروپا برحسب اثرات کلان اقتصادی، عدم خروج آمریکا و اروپا است؛ چون در این نقطه هیچیک از بازیکنان انگیزه تخطی ندارد.
 نتیجه‌گیری: درصورتی که ملاحظات انتشار کربن با ملاحظات اقتصادی (قیمت کربن و اثرات کلان اقتصادی) از طرف دوگروه کشور باهم درنظرگرفته شوند؛ دو گروه کشور به توافق پایبند خواهند بود و راهبرد عدم خروج را دنبال می‌کنند. لذا آمریکا به توافق برمی‌گردد.

کلیدواژه‌ها

احمدی کلهری، اشرف. (1392). نقش ایران در فرآورده‌های GTL با رویکرد نظریه بازی‌ها. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، گروه اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس.
اصغری، نادر. (1398). تأثیر بازی‌ها روی هم در نظریه بازی‌ها. پایان‌نامه دکترای ریاضی محض (آنالیز). گروه ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دانشگاه سمنان.
امینی، اعظم؛ میان آبادی، حجت؛ نداف، ناصر. (1397). نقش دیپلماسی در موافقت نامه اقلیمی پاریس. ژئوپلیتیک، 14(1)، 175-148.
بیاتی، المیرا؛ صفوی، بیژن؛ جعفرزاده، امیر. (1398). همکاری ایران و قطر در برداشت از ذخایر مشترک گازی پارس جنوبی (گنبد شمالی) با تاکید بر نظریه بازی‌ها. مدلسازی اقتصادی، 13(1)، 72-47.
جفائی، رؤیا. (1394). یک مدل نظریه بازی‌ها برای گروه‌های همکارانه در برنامه‌های اجتماعی. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، گروه ریاضی، دانشگاه شاهد.
راستگو، محمدزمان؛ شیراوند، صارم؛ عمرانی، ابوذر؛ دیده‌ورا، ذوالفقار. (1399). تحلیل رقابت ایران و عربستان در عراق بر اساس نظریه بازی‌ها (همکاری و منازعه). مطالعات آسیای جنوب غربی، 3(9)، 65-29.
رضوی نژاد، سیدامین. (1395). بررسی استراتژی‌های ایران و آمریکا در پسابرجام براساس نظریه بازی‌ها. پژوهشنامه علوم سیاسی، 11(3)، 125-148.
سلیمی ترکمانی، حجت. (1397). از مسئولیت حقوقی دولت‌ها تا مسئولیت اخلاقی آن‌ها در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی. مجله مطالعات حقوقی دانشگاه شیراز، 10(2)، 105-133.
سوری، علی(1397). نظریه بازی‌ها و کاربردهای اقتصادی. انتشارات نورعلم.
شکیبایی، علیرضا؛ خاتمی، سمانه. (1396). تحلیل نظریه بازی‌های تکاملی در سیستم‌های محاسباتی مبتنی بر عامل: کشورهای نفتی اوپک. مدلسازی اقتصادی، 11(2)، 55-29.
عاشوری، فاطمه. (1396). نظریه کوانتومی بازی‌ها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه فیزیک ذرات بنیادی، دانشگاه فردوسی مشهد.
عبدلی، قهرمان. (1398). نظریه بازی‌ها و کاربردهای آن (بازی‌های ایستا و پویا با اطلاعات کامل). انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران.
متین فر، فرزام؛ آزادی پرند، فرشته؛ لونی، عبدالله. (1398). مروری بر رویکردهای نظریه بازی در شبکه توزیع هوشمند با تأکید بر بازی‌های همکارانه. صنایع الکترونیک، 10(3)، 29-17.
محمدی، علیرضا. (1398). بررسی کنوانسیون 2015 پاریس در مورد تغییرات اقلیمی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه حقوق بین الملل، مؤسسه آموزش عالی عمران و توسعه همدان.
نوربخش، سیدهادی؛ غفوری، سیدمحمدحسین؛ ملکی، عباس. (1394). به کارگیری نظریه بازی‌ها در تحلیل منازعه ایران و آمریکا با محوریت برنامه هسته‌ای ایران. راهبرد، 24(74)، 132-89.
نوروزنیا، محمد. (1395). نظریه بازی‌ها و کاربردهایی از بازی‌های بیزی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه ریاضی، آمار و کامپیوتر، دانشگاه سمنان.
References
Abdoli, G.H. (2019). Game theory and its applications (static and dynamic games with complete information). University Jihad Organization Publications.Tehran [In Persian].
Ahmadi Kalhori, A. (2013). Iran's role in GTL products with a game theory approach. Master Thesis. Department of Economics. Trabiat Modares University [In Persian].
Amini, A.,Mianabadi, H., Naddaf, N. (2018). The role of diplomacy in the Paris Agreement. Journal of Geopolitics, 14(1), 175-148 [In Persian].
Asghari, N.(2019). The effect of games on each other in game theory. PhD Thesis in Pure Mathematics (Analysis). Department of Mathematics, Statistics and Computer Science. Semnan University [In Persian].
Ashuri, F. (2018). Quantum game theory. Master Thesis. Stem Particle Physics Group, Mashhad Ferdowsi University [In Persian].
Bayati, E., Safavi, B., Jafarzadeh, A. (2019). Cooperation between Iran and Qatar in extracting common gas reserves of South Pars (North Gonbad) with emphasis on game theory. Quarterly Journal of Economic Modeling, 13(1), 72-47 [In Persian].
Bodansky, D.(2021). Climate Change: Reversing the Past and Advancing the Future. Published Online by Cambridge University Press, Volume, 115, 80-85.
Dai, H.CH., Zhang, H.B., & Wang, W.T. (2017). The impacts of U.S. withdrawal from the Paris Agreement on the carbon emission space and mitigation cost of China, EU, and Japan under the constraints of the global carbon emission space. Advances in Climate Change Research, 8, 226-234.
Fredella, M.I., Carfi, D., Donato, A., Squillante, M. (2020). Coopetitive games for environmental sustainability: Climate change and decision global policies. Socio-Economic Planning Sciences.
Jafaei, R. (2016). A game theoretical model for collaborative groups in social programs. A Thesis presented for the Degree of Master of Science in Applied Mathematic. Department of Mathematics, Shahed University.
Lejano, R.P., Li, L. (2019). Cooprative game- theoretic perspectives on global climate action: Evaluating international carbon reduction agreements. Journal of Environmental Economics and Policy, 8(1), 79-89.
Lozano, S., Moreno, P., Adenso-Díaz, B., Algaba, E. (2013). Cooperative game theory approach to allocating benefits of horizontal cooperation. European Journal of Operational Research, 229(2), 444-452.
Matin Far, F., Azadi Parand, F., Loni, A. (2019). An overview of game theory approaches in the smart distribution network with an emphasis on Cooperative Games. Electronic Industries Quarterly, 10(3), 17-29 [In Persian].
Mohamadi, A. (2019). Review of the 2015 Paris Convention on Climate Change. Master Thesis. International Law Group. Hamadan Institute of Higher Education for Development and Development [In Persian].
Noorbakhsh, S.H., Ghafoori, S.M.H., Maleki, A. (2015). Applying game theory to the analysis of the Iran-US conflict with a focus on Iran's nuclear program. Strategy Quarterly, 24(74), 132-89 [In Persian].
Nordhaus, W.D. (1992). An optimal transition path for controlling greenhouse gases. Science-New York Then Washengton, Vol. 258, No. 5086 , pp. 1315-1319.
Nowruznia, M. (2016). Game theory and applications of byzantine games. Master Thesis. Math, Statistics and Computer Group. Semnan University [In Persian].
Rastgoo, M. Z., Shiravand, S., Omrani, A., Didevara, Z. (2020). Analysis of Iran-Saudi Arabia competition in Iraq Based on Game Theory (Cooperation and Conflict). Quarterly Journal of Southwest Asian Studies, 3(9), 29-65 [In Persian].
Razavi Nazhsd, S.A. (2016). A review of Iran-US strategies in the aftermath based on game theory. Journal of Political Science, 11(3), 148-125 [In Persian].
Saelen, H., Hovi, J., Sprinz, D., Underdal, A. (2020). How US Withdrawal might influence cooperation under the Paris Climate agreement. Environmental Science and Policy, 108, 121-132.
Salimi Turkamani, H. (2018). From legal responsibility of states to their ethical responsibility in the context of climate change. Journal of Legal Studies, Shiraz University, 10(2), 133-105 [In Persian].
Shakibaee, A.R., Khatami, S. (2017). Analysis of the theory of evolutionary games in factor-based computing systems: OPEC oil countries. Journal of Economic Modeling, 11(2), 55-29 [In Persian].
Souri, A. (2018). Game theory and economic applications. Noor Elm Publications [In Persian].
Zhang, H.B., Dai, H.CH., Hua-xia, L., Wang, W.T. (2017). U.S. withdrawal from the Paris Agreement: Reasons, impacts, and China's Response. Advances in Climate Change Research, 8, 220-225.