تحریم‌های اقتصادی و مدیریت نقدینگی در شرکت‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه اقتصاد و حسابداری، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

10.22103/jdc.2023.21005.1355

چکیده

هدف: نقدینگی از اقلام مهم دارایی‌های واحدها و بنگاه‌های اقتصادی تلقی می‌شود که در تصمیمات مالی نقش قابل‌توجهی دارد. علاوه براین، تحریم‌های اقتصادی باعث افزایش تورم و ایجاد اختلال در نقل‌وانتقالات پول و مدیریت نقدینگی می‌شود. لذا هدف این پژوهش بررسی اثر تحریم‌های اقتصادی بر مدیریت نقدینگی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.

روش: برای آزمون فرضیه پژوهش از اطلاعات مالی 126 شرکت‌ پذیرفته‌شده بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بین سال‌های 1390 تا 1399 با توجه به تشدید تحریم‌ها در سال 1390، استفاده شده است. پس از اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره، برای آزمون فرضیه‌‌های پژوهش استفاده ‌شد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش بیان می‌کند که تحریم‌های اقتصادی اثر منفی بر مدیریت نقدینگی شرکت‌ها دارد. می‌توان چنین استدلال نمود که تحریم‌های اقتصادی با اعمال محدودیت در خرید، فروش، تولید ناخالص داخلی، تکنولوژی و انقباض فعالیت‌های اقتصادی تأثیر منفی بر مدیریت نقدینگی شرکت دارند

نتیجه‎گیری: تحریم‌های اقتصادی با ایجاد فضای نابسامان در محیط کسب و کار و محدودیت در انجام معاملات تجاری سبب اختلال در رشد، انعطاف‌پذیری مالی، کارآیی فعالیت‌های اقتصادی، اشتغال، سودآوری و در نتیجه مدیریت نقدینگی می‌شود. از این‌رو، شرکت‌ها در زمان تحریم‌های اقتصادی عملکرد ضعیف‌تری از خود به نمایش می‌گذارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1402
  • تاریخ دریافت: 17 بهمن 1401
  • تاریخ بازنگری: 15 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1402