رابطه بین اقتصاد سایه‌ای و ارکان رقابت‌پذیری در ایران با بهره‌گیری از رویکرد مارکوف سویچینگ- ور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری،موسسه آموزش عالی حکیم طوس،مشهد،ایران

2 دکتری مهندسی مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران.

10.22103/jdc.2023.20883.1350

چکیده

هدف: اقتصاد کشورهای درحال توسعه را می‌توان با بررسی دو بخش اقتصاد رسمی و اقتصاد غیررسمی (سایه‌ای) باز شناخت. بخش اقتصادرسمی در پرتو منابع، گزارش‌ها و داده‌های مندرج در آمارگیری‌ها و سرشماری‌ها و همچنین با مطالعه ساختار آن به سادگی قابل شناسایی است اما شبکه پیچیده و ناپیدای اقتصاد سایه‌ای را ناگـزیر باید با کنـد و کاوهای پژوهشی شناسایی و ارزیابی کرد و نقش کمی و کیـفی این پدیده را در اقتصاد کشور دریافت. هدف از این پژوهش تحلیل مقایسه‌ای رابطه بین اقتصاد سایه‌ای و ارکان رقابت‌پذیری در کشور ایران است.

روش: تحقیق‌حاضر به‌لحاظ هدف، کاربردی، به‌لحاظ روش استنتاج، توصیفی- تحلیلی و به‌لحاظ طرح‌کلی تحقیق، پس‌رویدادی است. داده‌ها با به‌کارگیری نرم‌افزار ایویوز از طریق روش مارکوف‌سویچینگ-ور، مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشان داد بین حجم‌ اقتصاد سایه‌ای و شوک وارده بر ارکان نهاده‌محور و کارایی‌محور رقابت‌پذیری در رژیم ‌یک (دوره‌رکود) و ارکان‌ کارایی‌محور و خلاقیت‌ محور رقابت‌پذیری در رژیم دو (دوره رونق) رابطه معنی‌داری وجـود دارد. معنی‌داری ارکان نهاده‌محـور در رژیم دو (دوره رونق) و ارکان کارایی‌محـور در رژیم یک (دوره رکود) تأیید نشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 خرداد 1402
  • تاریخ دریافت: 25 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 31 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 02 خرداد 1402