بررسی تاثیر جزم نگری مالی، اضطراب مالی و دانش مالی بر نگرش ریسک مالی و تاثیر آن بر رفتار مخرب مالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو

2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان

3 گروه حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ایران

10.22103/jdc.2023.21141.1365

چکیده

هدف: این پژوهش به بررسی تجربی جزم نگری مالی، اضطراب مالی و دانش مالی بر نگرش ریسک مالی و تاثیر آن بر رفتار مخرب مالی می پردازد.

روش پژوهش: در این راستا، ۴۵۰ پرسشنامه توزیع گردید. از میان ۴۳۰ مورد جمع‌آوری‌شده، ۳۹۸ از آنها پذیرفته و از روش معادلات ساختاری (SEM) و نرم‌افزار آماری آموس نسخه ۲۶ استفاده شد. برای برآورد مقدار پارامترهای ناشناخته از روش تخمین حداکثر درست نمایی (MLE) استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج حاکیست که جزم نگری مالی بر نگرش ریسک مالی تاثیر منفی و معناداری دارد. همچنین اضطراب مالی و دانش مالی تواماً، بر نگرش ریسک مالی تاثیر مثبت و معناداری دارند. علاوه بر آن نگرش ریسک مالی بر رفتار مخرب مالی تاثیر مثبت و معناداری دارد.

نتیجه‌گیری: با توجه به تاثیر جزم نگری مالی، دانش مالی و اضطراب مالی بر نگرش ریسک مالی و نگرش ریسک مالی بر رفتار مخرب مالی، شایسته است مدیران بازار سرمایه، روان درمانان مالی، محققان علوم مالی و روان پزشکان بیش از پیش نسبت به بهبود سلامت روان مالی جامعه به وسیله کاهش اضطراب مالی، توسعه دانش مالی اشخاص با هدف بهبود جامعه پذیری مالی وکاهش جزم نگری مالی از طرق مقتضی و با استفاده از روش های علمی، ساعی باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 مرداد 1402
  • تاریخ دریافت: 09 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 07 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 29 مرداد 1402