بررسی عوامل اقتصادی-نهادی و زیست محیطی بر امید به زندگی سالم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 کارشناس ارشد، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

4 دکتری اقتصاد، دانشگاه پیام نور، مرکز کاشمر، کاشمر، ایران

10.22103/jdc.2024.22043.1415

چکیده

هدف: امید به زندگی سالم یکی از این شاخص‌های سلامتی است که بیان می‌دارد که یک فرد به طور متوسط چند سال سالم و به دور از بیماری طولانی مدت زندگی می‌کند. این شاخص به دلیل تغییرات در طول عمر، سلامت افراد یا هر دو آن تغییر می‌کند. بهبود این شاخص بر سایر بخش‌ها همانند اقتصاد چشمگیر است. بنابراین مطالعه بر امید به زندگی سالم مهم و ضروری است. پژوهش حاضر در همین راستا به اثرپذیری امید به زندگی از متغیرهای اقتصادی نهادی و زیست محیطی پرداختی است.

روش: پژوهش حاضر برای بررسی تأثیر متغیرهای اقتصادی، نهادی و زیست محیطی مؤثر بر سلامت در 37 کشور و بازه زمانی 2000 تا 2021 از رویکرد مدل پانل آستانه‌ای بهره برده است.

یافته‌ها: متغیر حکمرانی خوب به عنوان متغیر آستانه و متغیرهای هزینه‌های بهداشتی، CO2 و فلاکت به عنوان متغیرهای کنترلی در نظر گرفته شده است. نتایج نشان دهنده از یک مدل دو رژیمی با یک حد آستانه‌ای است. در گروه پایین آستانه متغیرهای هزینه-های بهداشتی و انتشار CO2 تأثیر بیشتری دارد ولی در کشورهای بالای آستانه، متغیرهای هزینه‌های بهداشتی و شاخص فلاکت از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نتیجه‌گیری: افزایش هزینه‌های بهداشتی دسترسی به خدمات بهداشتی را آسان‌تر و هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد. که این مسئله امید به زندگی سالم را بهبود می‌دهد

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 فروردین 1403
  • تاریخ دریافت: 25 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 02 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 14 فروردین 1403