پیش‌بینی خودکارآمدی تصمیم گیری مسیر شغلی بر اساس هوش چندگانه و باور به مهارت‌ها با توجه به نقش تعدیل کنندگی جنسیت و رشته تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند، زرند، ایران

2 روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند، زرند، ایران

3 مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند، زرند، ایران

10.22103/jdc.2023.19829.1270

چکیده

هدف: هدف از این مطالعه پیش بینی خودکارآمدی تصمیم گیری مسیر شغلی بر اساس هوش چندگانه و باور به مهارت‌ها با توجه به نقش تعدیل کنندگی جنسیت و رشته تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان بود.

روش: روش مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. با استفاده از نمونه گیری چند مرحله ای، نمونه‌ای به حجم 374 نفر مورد بررسی قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیات تحقیق از رویکرد معادلات ساختاری و نرم افزارهای Spss26 و Smart-PLS3 استفاده گردید.

یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد بین هوش چندگانه و باور به مهارت‌ها با خودکارآمدی تصمیم گیری مسیر شغلی دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین در مورد نقش تعدیل‌گری رشته تحصیلی در پیش‌بینی خودکارآمدی مسیر شغلی بر اساس هوش چندگانه رابطه معنادار به دست آمد. در حالی که این رابطه برای جنسیت معنادار نبود.

نتیجه‌گیری: از آنجا که اشتغال یکی از شاخص های توسعه کشور می باشد و با توجه به یافته های این پژوهش، می توان چنین نتیجه گیری کرد که هدایت و برنامه ریزی برای قرارگرفتن افراد متناسب با استعداد و خودکارآمدی آنها در مسیر تحصیلی و شغلی، یکی از گام های موثر در توسعه یافتگی محسوب می گردد.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 دی 1401
  • تاریخ دریافت: 13 تیر 1401
  • تاریخ بازنگری: 11 آذر 1401
  • تاریخ پذیرش: 11 دی 1401