بررسی اثر ایزومورفیسم نهادی بر گزارشگری زیست محیطی مبتنی بر توسعه پایدار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

2 گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول ، علی آباد کتول، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.

4 دانشیار گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.

10.22103/jdc.2023.20847.1343

چکیده

هدف: یکی از سازوکارهایی که شرکتها را مجبور و یا ترغیب به پیاده‌سازی سیستمهای نوین مینماید، ایزومورفیسم است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر ابعاد ایزومورفیسم بر فشار ذینفعان و سپس اثر آن بر ارتقاء سطح گزارشگری زیست محیطی در راستای توسعه پایدار شکل گرفته است.

روش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی واز نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. داده‌های پژوهش به وسیله پرسشنامه استاندارد و با استفاده از نمونه‌ای به میزان 300 نفر که از میان مدیران مالی ارشد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1400 انتخاب شده‌اند، جمع‌آوری گردیده است. داده‌ها به روش توصیفی و استنباطی واز طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار پی ال اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان میدهد که ایزومورفیسم اجباری و هنجاری باعث به راه افتادن ایزومورفیسم نهادی و فشارذینفعان شده و در مرحله بعد منجر به گسترش گزارشگری زیست محیطی در راستای توسعه پایداری میگردد.

نتیجه گیری: گزارشگری زیست محیطی یک فعالیت ارزش‌زا در سازمان و برای جامعه است که می‌توان آن را از طریق دستورالعمل و الزامات قانونی و گسترش اعتقاد و باور به اصول مدیریت زیست محیطی برای دستبابی به توسعه پایدار، ارتقاء داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 15 مهر 1402
  • تاریخ دریافت: 18 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 11 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 15 مهر 1402