تاثیر غیر خطی اقتصاد دیجیتال بر شکاف درآمد شهری و روستایی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار و عضو هیات علمی گروه اقتصاد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیت اله العظمی بروجردی.

10.22103/jdc.2024.22061.1416

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر غیرخطی اقتصاد دیجیتال بر شکاف درآمد خانوارهای شهری و روستایی ایران طی دوره زمانی 1400-1369 است.

روش: برای تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرها از رویکرد رگرسیون آستانه‌ ای بهره گرفته می‌شود.

یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهند اقتصاد دیجیتال تاثیر غیرخطی بر شکاف درآمد خانوارهای شهری و روستایی دارد. به نحوی که قبل از رسیدن به حد آستانه، اقتصاد دیجیتال شکاف درآمد خانوارهای شهری و روستایی را کاهش می‌دهد. اما، پس از عبور از آستانه 48 درصدی، اقتصاد دیجیتال به افزایش شکاف درآمد خانوارهای شهری و روستایی می‌انجامد.

نتیجه‌گیری: در مراحل اولیه توسعه اقتصاد دیجیتال، کشاورزان با بهره‌گیری از اقتصاد دیجیتال قادر به بکارگیری فناوری پیشرفته به منظور تولید کالا و خدمات می‌باشند که به نوبه خود افزایش کارآیی تولید محصولات کشاورزی و کاهش شکاف درآمد خانوارهای شهری و روستایی را در پی دارد. اما، پس از عبور اقتصاد دیجیتال از سطح آستانه، سواد بالای دیجیتال افراد شهری و توسعه نابرابر زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال در مناطق شهری و روستایی به رشد بیشتر بخش‌های صنعت و خدمات نسبت به بخش کشاورزی منجر می‌شوند که پی‌آمد آن افزایش شکاف درآمد خانوارهای شهری و روستایی می‌باشد. بنابراین، لازم است با توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال در مناطق روستایی و بهبود سواد دیجیتال روستاییان از رشد اقتصاد دیجیتال برای کاهش شکاف درآمد خانوارهای شهری وروستایی بهره گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 28 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 20 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 24 بهمن 1402