تحلیل ساختار مالکیت در پرتفوی سهام سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر و ریسک گریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری ،دانشگاه پیام نور،تهران ،ایران

2 گروه حسابداری، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد حسابداری

4 گروه مدیریت، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران

10.22103/jdc.2024.22424.1434

چکیده

چکیده

هدف: رشد بلندمدت و مداوم اقتصادی نیازمند تجهیز و تخصیص بهینه منابع در سطح اقتصاد ملی می باشد و این مهم بدون کمک بازارهای مالی به‌ویژه بازار سرمایه گسترده و کارآمد امکان‌پذیر نمی باشد. یکی از مباحث مهمی که در بازارهای سرمایه مطرح است و باید موردتوجه سرمایه‌گذاران اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی قرار گیرد، بحث انتخاب سبد سرمایه‌گذاری بهینه میباشد. سرمایه گذاران سعی می کنند شرکتهایی را انتخاب کنند که جز شرکت های برتر و از رتبه بندی بالایی برخوردار باشند. هدف این پژوهش، تحلیل ساختار مالکیت در تشکیل پرتفوی بهینه سهام می‌باشد.



روش: بدین منظور از اطلاعات مالی 119 شرکت بورسی و با استفاده از الگوریتم قورباغه اقدام به تشکیل پرتفوی سهام شده است و ساختار مالکیت در پرتفوی سهام ریسک‌پذیر، ریسک گریز مورد مقایسه قرار گرفته است.



یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که به‌طورکلی ساختار مالکیت در سبد سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر و ریسک گریز تفاوت معناداری ندارد.



نتیجه‌گیری: همانطور که انتظار می رفت سبد بهینه سهام برای طیف افراد ریسک‌پذیر و ریسک گریز متفاوت است و افراد با توجه به روحیه سرمایه‌گذاری از بعد میزان ریسک‌پذیری می‌توانند اقدام به تشکیل سبد بهینه سهام متفاوت نمایند و انتظار بازده مد نظر را داشته باشند و ساختار مالکیت دولتی،خانوادگی،نهادی و مدیریتی در سبد سهام سرمایه گذار ریسک گریز و ریسک پذیر دارای محتوای اطلاعاتی نمی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 09 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 20 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 24 بهمن 1402