تحلیل مقایسه ای اثرچرخه های اقتصادی بر اشتغال شرکت های تعاونی در اقتصاد استان های کشور ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد نظری-دانشگاه شهید چمران اهواز

2 دانشیار اقتصاد، گروه علوم اقتصادی، دانشگاه شهید چمران اهواز

3 استادیار اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. اهواز، بلوار گلستان، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده اقتصاد و علوم

10.22103/jdc.2024.22264.1425

چکیده

هدف: یکی از مسائل مهم برای اقتصاددانان، مسئله اشتغال است. چرخه های تجاری به صورت ادواری در اقتصادها اتفاق افتاده و اثرات مخربی بخصوص در زمینه اشتغال برجای خواهند گذاشت. از طرفی شرکت‌های تعاونی به دلایل مختلف ازجمله دوام و انعطاف پذیری این شرکت‌ها در شرایط رکود اقتصادی که نرخ بیکاری افزایش می‌یابد و باعث می‌شود شرکت‌های دیگر اعضای خود را حذف (اخراج) کنند، اهمیت پیدا می‌کند و در اقتصاد اثرگذار می‌باشند. لذا هدف مطالعه تحلیل مقایسه‌ای اثر چرخه‌های اقتصادی بر اشتغال شرکت‌های تعاونی در اقتصاد استان‌های کشور ایران است.

روش: این مطالعه با روش تحقیق توصیفی و تحلیلی و همبستگی و با استفاده از داده های پانل 1390-1401 و همچنین روش تخمین پانل برای دو مدل مجزای استان‌های کشور ایران و همچنین تعاونی ها انجام شده است.

یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که اثر این سیکل‌ها بر اشتغال کل استان‌ها و اشتغال شرکت‌های تعاونی منفی بوده و تاثیر منفی آن بر اشتغال کل استان‌ها بیشتر بوده و شرکت‌های تعاونی تا حدودی در برابر ان مقاومت نموده‌اند.

نتیجه‌گیری: در تحلیل نتایج می توان گفت، شرکت های تعاونی در مقایسه با سایر شرکت ها با حفظ اعضای خود و کاهش سود توزیعی خود، در برابر رکود اقتصادی و کاهش اشتغال بیشتر مقاومت می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 فروردین 1403
  • تاریخ دریافت: 06 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 26 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 14 فروردین 1403