رویکردی مقایسه‌ای از اثر قدرت مدیرعامل بر تغییرات قیمت سهام در صنایع استراتژیک و غیراستراتژیک بورس اوراق بهادار تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کرمان بزرگ راه امام خمینی-میدان پژهش دانشگاه شهید باهنر-دانشکده مدیریت و اقتصاد

2 گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

3 عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی

10.22103/jdc.2024.23726.1488

چکیده

هدف: تغییرات قیمت سهام یکی از موضوعات مهم برای هر سرمایه گذار است، به ویژه سرمایه گذارانی که اهداف بلندمدت دارند و نسبت به قیمت و نوسانات سهام حساس هستند. این تغییرات اطلاعات ارزشمندی را برای ارزیابی شرکت ها، مقایسه عملکرد آنها با سایرین، ارزیابی کارایی و در نهایت تاثیرگذاری بر تصمیمات سرمایه گذاران فراهم می کند. بنابراین، این تحقیق با هدف مقایسه تاثیر قدرت مدیرعامل بر تغییرات قیمت سهام در صنایع استراتژیک و غیراستراتژیک در بورس اوراق بهادار تهران با تمرکز بر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس انجام شده است.

روش: برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از اطلاعات مالی 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بین سال‌های 1395 تا 1401 استفاده شده است. شرکت‌ها به دو دسته استراتژیک و غیراستراتژیک تقسیم‌بندی شده است. پس از اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره و آزمون روبوست و نمودار تحلیل رگرسیون برای آزمون فرضیه‌های پژوهش استفاده شد.

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که قدرت مدیرعامل بر تغییرات قیمت سهام در صنایع استراتژیک تأثیر معناداری ندارد. در خصوص رد فرضیه مذکور می‌توان چنین استدلال نمود که نقش مدیرعامل به عنوان مدیر اجرایی در شرکت‌های بازار سرمایه بر تغییرات قیمت سهام تأثیری ندارد. نتایج آزمون فرضیه دوم نیز نشان داد که قدرت مدیرعامل بر تغییرات قیمت سهام در صنایع غیراستراتژیک تأثیر معناداری ندارد.

کلیدواژه‌ها