تحلیل محتوای دو دهه پژوهش‌های سیستم‌های هوشمند نظارتی برای شناسایی تقلب مالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

4 دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه یوله، یوله، سوئد.

10.22103/jdc.2023.22263.1426

چکیده

هدف: هدف اصلی این تحقیق انجام یک تحقیق جامع با هدف شناسایی تمامی عوامل موثر در طراحی و عملکرد بهینه سیستم های نظارت هوشمند برای کشف تقلب می باشد. علاوه بر این، هدف این تحقیق ایجاد معیارهای مناسب برای اندازه‌گیری کارایی آنها و شناسایی چالش‌ها در طراحی سیستم‌های نظارت هوشمند است.

روش: این پژوهش با روش توصیفی، به بررسی مقالات منتشر شده در مجلات بین المللی در پایگاه اسکوپوس و مجلات معتبر داخلی پرداخته است. دامنه زمانی یک دوره 20 ساله منتهی به سال 1401 می‌شود. برای اطمینان از صحت و دقت تجزیه و تحلیل، از نرم افزار MAXQDA برای کدگذاری و برگه های تجزیه و تحلیل استفاده شد، در حالی که از نرم افزار VOS Viewer برای تحلیل کلمات کلیدی و ترسیم نقشه جامع تحقیق استفاده شد.

یافته‌ها: خروجی این تحقیق شامل تجزیه و تحلیل دقیق چالش‌های حاضر در طراحی سیستم‌های نظارت هوشمند و استخراج روندهای تحقیقات آتی است.

نتیجه گیری: این تحقیق با بررسی تحقیقات سیستم‌های کشف تقلب در دو دهه گذشته به ارائه مدل مفهومی تحقیقات کشف تقلب آتی منجر شده است که با ادغام داده‌های مالی و غیرمالی، یک تغییرپارادیم جدی در تحقیقات این حوزه را موجب می‌گردد. این رویکرد با رفع محدودیت‌های موجود در کشف تقلب و با در نظر گرفتن طیف وسیع‌تری از متغیرها، موجب افزایش دقت و شفافیت سیستم های تشخیص تقلب می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 06 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 27 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 29 آبان 1402